dinsdag 25 maart 2014

Lesidee - geschiedenis met kleuters

Vaak merk ik dat er bij de kleuters veel aandacht wordt besteedt aan het tellen en het leren van letters en cijfers.

Vakken die bij de wereldoriëntatie horen (aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs), worden dan vaak vergeten. Toch denk ik persoonlijk dat dit belangrijke vakken zijn.

Het lesidee:
Deze les kun je in kleine groepjes van ongeveer 3-4 kinderen doen.
Je kunt eerst met de kinderen een gesprekje aangaan. Dit kan bijvoorbeeld gaan over water. “Hoeveel water gebruik je op een dag? Waar gebruiken we water allemaal voor? Waar halen we dat water dan vandaan?“
Het gesprekje kan ook gaan over voertuigen, oude foto’s van jezelf of over iets heel anders.

Je introduceert de kaartjes en vertelt dat de kinderen ze op volgorde mogen leggen. Je laat het ze zelf uitzoeken en zegt niets. Goed kijken en luisteren is heel belangrijk! Welke begrippen gebruiken ze? Hoe communiceren ze met elkaar? Let bijvoorbeeld op de begrippen oud, nieuw, vroeger, nu enzovoorts.

Als de kaartjes goed liggen, vraag je waarom de kaartjes in deze volgorde liggen. Laat de kinderen veel aan het woord.
Het initiatief om de kaartjes tijdens het gesprekje nog van plek te verwisselen, moet wel van de kinderen komen.
Laat de begrippen nog een keer de revue passeren. Het is natuurlijk het mooiste als de kinderen er zelf mee komen.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de kinderen de kaartjes van het water bijvoorbeeld van vies naar schoon hebben neergelegd. Speel hierop in en vraag door. Onthoudt goed: Er is geen vaste volgorde. Het gaat om de gedachtegang van de kinderen.

Deze les is vooral bedoeld om te bepalen op welk niveau de kinderen zitten qua tijdsbesef. Het is leuk om dit na een bepaalde tijd opnieuw te doen en te kijken of er begrippen zijn blijven hangen!



Bij dit lesidee heb ik een downloadblad gemaakt.
Deze vind je hier of door op de afbeelding hieronder te klikken.

https://drive.google.com/file/d/0B9i-gVyDFheZTUY1bHVvUzZMM1k/view?usp=sharing
 
 
Dit Lesidee is gebaseerd op een artikel uit Praxisbulletin: Jan Karel Verheij & Gerben de Vries. Mens- en wereldonderwijs in de onderbouw (2006), Praxisbulletin 10, p. 9-13.
 
 

Veel plezier ermee!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen