Doorgaan naar hoofdcontent

Nog meer energizers

De blog over energizers wordt veel gelezen. Daarom besloot ik om nog eens op zoek te gaan naar leuke energizers die ik nog niet kende.


Hieronder een lijstje met 8 leuke energizers om te doen in de klas.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gr. 1-2

1. Geheugenspel 

(Bron: http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/lesmateriaal/5-minuten/?categorie=1&5min=6)

Tijd: 5 min.
Opstelling: 5 kinderen voor de klas. De rest van de kinderen op hun eigen stoel.

Verloop van het spel:
De leerkracht kies vijf leerlingen uit die voor de klas moeten staat. Één leerling wordt de gang op gestuurd en de leerlingen voor de klas gaan in een andere volgorde staan (maak dit niet te moeilijk). De leerling die op de gang heeft gestaan, moet vervolgens raden wat er in de volgorde is veranderd.
Om meer kinderen bij het spel te betrekken, kun je afspreken dat alle leerlingen de ogen dicht doen, terwijl de volgorde verander wordt. Deze kinderen kunnen dan allemaal mee raden wat er veranderd is.

Variatie: Je kunt 3 kinderen voor de groep van plaats laten wisselen, maar ook iets veranderen aan de kleding of door accessoires (bijv. riemen, haarbanden enz.) onderling te verwisselen. U kunt het spel verder uitbreiden door het aantal kinderen of het aantal veranderingen uit te breiden.

Daarnaast kan dit spel met kinderen maar ook alleen met voorwerpen gespeeld worden. Zo zou je bijvoorbeeld een lijmpotje, een stift, een schaar en een kwast neer kunnen leggen en deze van volgorde kunnen wisselen of er eentje weghalen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Kinderen met … gaan staan en ... 

(Bron: https://leermiddelenbak.wordpress.com/2013/01/19/lm-energizers-groep-1-2/)

Tijd: 1-5 min.
Verloop van het spel:
Alle kinderen zitten op hun stoel en jij geeft instructie;  
- Kinderen met bruin haar gaan staan, tikken hun neus aan en gaan dan weer zitten. 
- Kinderen met en bril gaan staan, draaien een rondje om hun stoel en gaan dan weer zitten. 
- Kinderen met een spijkerbroek gaan staan, huppelen op hun plek en gaan dan weer zitten.
- Vele variaties zijn mogelijk.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gr. 3-4

3. Levend memory 

(Bron: http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/lesmateriaal/5-minuten/?categorie=2&5min=35)
Tijd: 5 min.
Opstelling: In een kring.
Verloop van het spel:
Één of twee leerlingen gaan even op de gang staan.
De andere leerlingen maken koppels (of worden in koppels verdeeld) en spreken een gebaar af (bijv. duim omhoog, lange neus enz.)
Alle leerlingen leggen nu beide handen op hun benen.
De leerlingen die op de gang stonden mogen nu binnen komen. Steeds worden door deze leerlingen twee zittende leerlingen aangewezen, die hun gebaar moeten laten zien.
Zijn de gebaren hetzelfde, dan is er één punt verdiend.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4. Storm op zee 

(Bron: http://www.selmafoeken.nl/2010/01/drie-energizers-voor-in-je-training.html)
Tijd: 5 min.
Opstelling: Op stoelen in een kring.
Verloop van het spel:
Een van de deelnemers, de kapitein, staat in het midden van de kring.
Als hij roept:
  • “Een/twee naar bakboord” schuift iedereen een of twee stoelen naar links op.
  • “Een/twee naar stuurboord” schuift iedereen een of twee stoelen naar rechts op.
  • “Storm op zee!” gaat iedereen op een willekeurige andere stoel zitten.
De kapitein probeert tussen de commando’s door een stoel te bemachtigen.
Lukt hem dit, dan is degene zonder stoel de nieuwe kapitein.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gr. 5-6

5. Huisje dobbelen 

(Bron: http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/lesmateriaal/5-minuten/?categorie=3&5min=33)
Tijd: 5 min.
Materiaal: Voor elke leerling een potlood en een stukje papier en voor elk groepje een dobbelsteen.
Verloop van het spel:
De leerkracht verdeelt de groep in een aantal kleinere groepjes (max. 4 leerlingen) en geeft elk groepje een dobbelsteen. Een voor een gaan de leerlingen dobbelen, om zo snel mogelijk een huis te mogen tekenen. Natuurlijk moet er in een bepaalde volgorde worden gedobbeld om te mogen tekenen.
Gooi je 6: een vierkant tekenen ( vloer, muren en plafond)
Gooi je 5: Dan mag je het dak tekenen.
Gooi je 4: Dan mag je de voordeur tekenen.
Gooi je 3: Dan mag je de schoorsteen tekenen.
Gooi je 2: Dan mag je het raam tekenen.
Gooi je 1: Dan mag je rook uit de schoorsteen tekenen.
Op het moment dat je een getal gooit, waarvan je de opdracht al hebt getekend, dan sla je een beurt over. Wie uit het groepje heeft als eerste het hele huis getekend?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6. Zoek de verschillen 

(Bron: http://www.selmafoeken.nl/2013/05/zoek-de-verschillen.html)
Tijd: 5 min.
Verloop van het spel:
Laat de groep in twee rijen tegenover elkaar staan. Zorg dat iedere deelnemer tegenover een andere deelnemer staat. Heb je een oneven aantal? Doe dan zelf ook mee.
Rij 1 kijkt 30 seconden naar rij 2. Daarna draait iedereen in rij 1 zich om.
Rij 2 verandert vervolgens vijf dingen (of minder) aan zijn uiterlijk (veters los, ketting af, mouwen opstropen, etc.).
Als iedereen vijf dingen heeft veranderd, draait rij 1 zich weer om en moet iedereen in rij 1 raden wat er bij degene die tegenover hem staat veranderd is.
Daarna draai je de rollen om.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gr. 7-8

7. Beroepenalfabet

(Bron: http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/lesmateriaal/5-minuten/?categorie=4&5min=53)
Tijd: 5 min.
Materiaal: Voor elke leerling een potlood en een stukje papier.
Verloop van het spel:
De leerlingen schrijven op een blaadje onder elkaar de letters a t/m z op (de letters q, x en y hoeven niet opgeschreven te worden).
Op het teken van de leerkracht schrijven de leerlingen achter elke letter een beroep op. Welke leerling heeft als eerste achter elke letter een beroep geschreven?
Variatie: Natuurlijk kun je de thema's van dit spel ook veranderen. In plaats van beroepen kun je denken aan planten, kleding, mensen e.d
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8. Hiphop les van Niels op het digibord 

(Bron: http://www.schoolbordportaal.nl/energizer-hiphop-les-van-niels-digibord-startpagina.html)
Tijd: 5-10 min. (Je kunt de video op elk tijdstip stoppen)
Materiaal: ruimte om te kunnen bewegen.
Hoe werkt het:
In deze video van ruim 10 minuten laat hiphopper Niels je een aantal hiphop moves zien die je meteen na kunt doen. Erg leuk voor in de bovenbouw!

Nog meer inspiratie nodig? Kijk eens op mijn Pinterestbord over Energizers!


Veel plezier ermee!

Reacties