Doorgaan naar hoofdcontent

NOT 2017 - Wat heb ik gezien?

Dinsdag is de NOT (Nationale Onderwijs Tentoonstelling) weer van start gegaan en gisteren (woensdag) was ik ook van de partij. Leuke mensen gesproken en veel gezien. Ik zal je meenemen langs de leukste tips voor als je er nog naartoe gaat.

Eerst een overview van de spullen die ik mee naar huis nam.
 

Natuurlijk ging ik 's ochtends eerst langs Kleuteruniversiteit waar ik een superleuke en fijne tas kreeg met daarin een code om het project 'de trein' gratis te downloaden én een hele grote telposter om in de klas op te hangen. Erg leuk! Tip: Ook het boek dat bij het project hoort, is afgeprijsd!

Verder ben ik bij de stand van de leukste kinderboeken langs geweest, want voor de boekenbingo las ik 'm al. De coole cowboy. Een geweldig prentenboek vol humor waarbij je op de beurs bij aankoop ook nog het kleuteruniversiteit project van dit prentenboek gratis krijgt. Echt heel leuk voor thema sprookjes of tijdens carnaval.


In de kinderboekenstraat was ook Kluitman aanwezig waar je gave boekenposters mee mocht nemen. Leuk voor in de klas of de schoolbieb!


In de andere hal kwam ik de grote uitgeverijen van methodes tegen. Bij Zwijssen heb ik de nieuwe Schatkist bewonderd en kreeg ik een leuk boekje met allerlei versjes over school. Heel herkenbaar!
Onderstaande poster mét lessuggestie kun je in de stand ernaast ophalen. Er zijn nog vijf andere varianten te krijgen.


Bij Malmberg heb ik erg leuke verhaalkaartjes gekregen. Deze zijn in alle groepen te gebruiken doordat er voor elke bouw acht kaartjes in het pakje zitten en daarnaast zitten er zelfs acht kaartjes in het Engels in! Met de kaartjes kun je gekke verhaaltjes verzinnen, omdat er verschillende personages, voorwerpen en plaatsen op staan.


Er zijn ook veel uitgeverijen van boeken voor leerkrachten op de NOT aanwezig. Zo las ik via Facebook dat er bij uitgeverij Pica nieuwe boeken waren. Ik kon daar even in bladeren en ik heb daar ook gratis 'De onderwijsalmanak' opgehaald. In dit boekje staan handige tips. Ook in het boek 'Gedrag? Oplossingen!' staan hele praktische tips. Het gaat over het gedrag dat een kind in de klas kan laten zien met mogelijke oplossingen erbij beschreven. Ik ontving dit boek gratis door de nieuwsbrief van Sterke school, waar ik lid van ben, te laten zien bij de stand van Senso care. Je kunt het boek ook op de beurs of hier kopen.


Natuurlijk worden er op de NOT ook veel materialen gepresenteerd die je in het onderwijs zou kunnen gebruiken. Een van die dingen waar ik heel enthousiast van werd, was laQ. Ik dacht eerst dat het een soort lego was, maar het is veel platter en je kunt de plastieken stukjes aan elkaar klikken om er bouwwerken en andere figuren mee te maken. Je kunt er zelfs ronde figuren mee maken! Mooi materiaal dat uit Japan is over komen waaien.

 
 
Bij de stand van TechniekTalent.nu willen ze techniek en wetenschap in het onderwijs stimuleren. Ik kon hier de Aha-vragengenerator ophalen. Als je de USB-kabel in de computer stopt en op de rode knop drukt, wordt er een website geopend waarop een vraag staat. Om antwoord te kunnen geven, wordt er op het scherm uitgelegd hoe je bijvoorbeeld een proefje kunt doen. Druk je nogmaals op de vragengenerator, wordt de website nogmaals op een nieuw tabblad geopend en verschijnt er een nieuwe vraag. Je bereikt hetzelfde effect door naar de website ahaindeklas.nu te gaan en voor een nieuwe vraag op refresh te drukken. Dan heb je de generator niet meer nodig.
 
 
 
Ten slotte heb ik zoiets leuks gezien! Het heet Bimii en is een soort houten laptop of een losse hub die in verbinding staat met een computerscherm of digibord. Er zijn verschillende spellen mee te spelen, maar steeds geldt dat je blokjes op de laptop neerlegt waardoor je antwoord geeft op de vraag. Zo kun je pizza's bakken door de goede ingrediënten neer te leggen of moet je de goede letter neerleggen bij b...m. Ook spelletjes met de cijfers, begrippen en de boerderij zijn beschikbaar. Zie hier in een filmpje hoe het werkt. Gaaf om te zien dat het ervaren en ICT samen kunnen gaan.

 
                                                              Bron: Bimii.nl



Genoeg tips voor wie nog naar de  NOT toegaat. Het kan nog tot en met zaterdag.

Veel plezier!




Reacties