Doorgaan naar hoofdcontent

Boekenbingo 2017 update 3

Elke keer dat ik tien boeken gelezen heb, zal ik een boekenupdate geven en jullie wat over de drie leukste boeken vertellen. Dit keer boek 21 t/m 30.







                                                                    De zee kwam door de brievenbus van Selma Noort

Echt een prachtig boek dat een goed beeld geeft van iets dat niet vergeten mag worden.

Wat ik van dit boek vind:
Wat een bijzonder boek is dit! Dit boek deed me denken aan het boek 1953 van Rik Launspach dat ook over de watersnoodramp van 1953 gaat. In dit boek wordt het verhaal heel krachtig neergezet doordat het vertelt wordt vanuit Liesje van acht jaar. Het huis loopt onder water en de familie vlucht naar de zolder. Omdat er geen hulp komt, besluit de vader van Liesje dat er dan andere maatregelen genomen moeten worden. De titel is letterlijk uit het verhaal, omdat Liesje ziet dat het water van de zee door de brievenbus komt. Het verhaal is gebaseerd op de verhalen van iemand die de watersnoodramp meemaakte. Een mooi en indringend geschiedenisverhaal. De woorden eb en vloed krijgen betekenis voor kinderen door dit verhaal.


                                                                                        De Grieken van Suzan Boshouwers

De Willewete serie is sowieso een aanrader, maar dit deel is ook erg leerzaam voor een plusklas!

Wat ik van dit boek vind:
Toen ik de Willewete serie leerde kennen, ging er een informatieve wereld op kleuterniveau voor me open! Zo ook in dit deel over de Grieken. Het boek is heel mooi en overzichtelijk vormgegeven. De platen nodigen uit om te bekijken en over te praten. De hoofdstukken zijn goed opgedeeld en beginnen steeds met "Ik leer over...". Al met al een superboek om dit toch wel lastige thema met kleuters te behandelen.


                                                                                   Kaat en Ko van Vivian den Hollander

Een super meegroeiboek dat echt inhoud heeft. Wist je dat er ook al een tweede deel uit is? Het heet Kaat en Ko de zee op!

Wat ik van dit boek vind:
Leuk boek voor beginnende lezers dat van AVI M3 naar AVI E3 gaat waardoor het langer te lezen is. Sommige woorden zijn vervangen door plaatjes zodat het toch makkelijk zelf te lezen is. De verhaaltjes zijn niet te lang en de illustraties nodigen uit om het verhaal te lezen.

Moeilijke woorden staan groter afgebeeld en soms ook met een scheidingsstreepje om het woord in stukken te kunnen lezen. Als er een dialoog plaatsvindt, worden de personages bij de zinnen gezet. Het boek draait om Kaat die speelt op het strand dat ze piraat is. Het is ondanks de talige beperkingen die het AVI niveau met zich meebrengt een heel leuk verhaal.

De recensies van deze en andere boekenbingo boeken kun je hier teruglezen.

Ik ga weer verder met lezen.
Tot de volgende update en veel le(e)splezier!


Reacties