Doorgaan naar hoofdcontent

Review en lestips: Jippie! een humeurig sprookje





Wat een gaaf boek heb ik laatst gekocht! Het gaat over sprookjes, emoties, tegenstellingen, prinsen, prinsessen, trouwen en het koningshuis.






Het boek

Auteur: Sanne Rooseboom 

Prinses Super is ontzettend humeurig. En dat terwijl ze in Jippie woont, een land waar iedereen altijd vrolijk is. De inwoners van Jippie maken de hele dag grapjes, zingen liedjes en huppelen rond. Super wordt er alleen maar humeuriger van! Nu moet ze op zoek naar een jongen om later als ze groot is mee te trouwen. Maar de jongens in Jippie zijn veel te vrolijk. Ze gaat daarom op avontuur in buurland Grom, waar ieder een juist verschrikkelijk chagrijnig is. Lukt het Super om iemand te vinden die af en toe humeurig is en af en toe vrolijk? (Bron: Sanne Rooseboom).

Mijn oordeel

Eigenlijk kon je het al aan het begin van deze post lezen, maar ik ben erg enthousiast over dit boek! Tijdens het lezen kon ik genieten van de personages die heerlijk stereotiep zijn zoals je verwacht bij een sprookje. Ook om deze reden, kun je het erg goed gebruiken om over het thema van het boek te praten met kinderen. De illustraties zijn fijn en passend bij dit verhaal. De korte hoofdstukken zijn fijn om voor te lezen in de klas. Je kunt gemakkelijk de draad weer oppakken. Dit boek is naar mijn mening geschikt om voor te lezen voor kinderen in groep 3, 4 en 5. Zelf lezen kan vanaf groep 5 (qua niveau).

Extra leuk: er is een tweede deel in deze serie!

Lestips

Tip 1: Tegenstellingen komen veel aan bod in dit boek. Waar denken de kinderen aan bij het land Jippie? En waaraan bij Grom? Hoe ziet het land eruit? En de mensen? Wat zeggen ze? Wat doen ze? Leuk ook om tijdens het lezen van het boek het lijstje aan te vullen!

Tip 2: Lees een stuk uit het boek voor als Super in Jippie of in Grom is. Hoe zouden die landen eruit zien? Laat de kinderen het liefst mét kleur een of meerdere tekeningen maken. 

Tip 3: De personages in het boek zijn redelijk stereotype. Lees een kort stuk voor en vraag aan de kinderen hoe het personage dit zou zeggen.
Super de prinses praat vast vrolijk en de koning van Jippie zal vast een beetje deftig praten. Maar hoe zouden Ramp en Rot, de twee lakeien van Grom, klinken als ze om een nieuwe broek vragen?

Tip 4: Filosofisch gesprek over de vraag: 'mag je boos zijn?' wanneer dan en voor hoe lang?
Of omgekeerd: moet je altijd blij zijn? Wanneer niet?

Tip 5: Je zou de twee landen tijdens de sociaal-emotionele lessen kunnen gebruiken om positief en negatief of blij en boos aan te duiden.

Tip 6: Op bladzijde 107 schrijft Super een briefje aan JORIS!!. Lees bladzijde 106 voor en vraag de kinderen een briefje aan JORIS!! te schrijven. Laat de kinderen deze ook voorlezen aan de rest van de klas. Lees daarna pas het echte briefje voor. Klik hier voor een leeg voorbeeld van het briefje.

Tip 7: Laat de kinderen de muur met de portretten van de familie van Super tekenen zoals op blz. 28 in het boek. Vergeet ook over- overgrootvader Woest van uit Grom niet.

Tip 8: Er is ook een kleurplaat bij de twee boeken gemaakt van de plattegrond waarop 'Jippie' en 'Grom' staan. Leuk om uit te printen en in te kleuren! Welke kleur zou Grom hebben? Klik hier of hier om te bekijken.



Hopelijk ben je nu net zo enthousiast als ik :)

Veel leesplezier!



Reacties