Doorgaan naar hoofdcontent

Dierenletters (en andere manieren om letterzones aan te leren)

Vaak vinden kinderen het moeilijk om de letters in de goede letterzones te schrijven.
Veel mensen hebben erover nagedacht hoe ze kinderen hiermee konden helpen.
Hieronder staan 3 ideetjes op een rij. Daarna vertel ik over mijn download.

Dit is 'Clever Cat' (in het Nederlands zou je 'm 'Kleine Kat' o.i.d. kunnen noemen). Het koppie van de kat geeft de stokzone weer, de romp van Clever Cat geeft de rompzone weer en de staart van de kat geeft de lus- of staartzone weer. Eigenlijk heel logisch!Je kunt Clever Cat op een ijslollystokje tekenen om 'm zo op je blad te leggen tijdens het schrijven.

http://www.learnwithplayathome.com/2014/10/clever-classroom-trick-for-kids.html


Hier zie je het 'Schrijfhuis' die ik vond op de site van juf Inger. Het concept is hetzelfde als bij Clever Cat, maar nu in de vorm van een huisje.
http://www.jufinger.nl/schrijfhuis/





Ook juf Lisa heeft een handige oplossing bedacht. Ze markeert de rompzone zodat die zone extra duidelijk wordt tijdens het schrijven.
http://lessenvanlisa.nl/idee-n/taal/schrijven.html




Ik struinde wat rond op Pinterest en ik vond dit een interessante pin als we het hebben over letterzones.

Om de letterzones aan te leren, wordt hier gebruik gemaakt van een kip (rompzone), een giraffe met een lange nek (stokzone) en een aap met een lange staart (lus/staartzone).
Zelf heb ik de dinosaurus in het leven geroepen, omdat ik een dier miste voor de letter f die binnen alle drie de zones valt.

Helaas was het een Engelse versie, maar ik vond 'm zo leuk, dus ik besloot om er een Nederlandse versie van te maken.
Hieronder kun je 'm downloaden.

Klik hier of klik op de afbeelding om het document te downloaden.


Veel plezier ermee!



Reacties