Doorgaan naar hoofdcontent

Lapbooks maken

Een tijdje geleden zag ik op Twitter een tweet van Juf Sharona (@jufsharona): "#klassepret lapbooks gemaakt met verschillende klassen.....jongen die er nu thuis 1 met oma maakt! #betrokkenheid".

Het woord 'lapbook' trok mijn aandacht en ik ging even googelen.
Ik kwam er al snel achter wat lapbooks zijn op deze handige site: www.lapbooksindeklas.weebly.com

Volgens deze site is een lapbook: "een eenvoudig mapje met een verzameling van mini-boekjes, klepjes en ander gevouwen materiaal waarin ruimte is voor tekeningen, verhalen, chronologische info, diagrammen, ..."

Je kunt een lapbook gebruiken voor verschillende doeleinden. O.a. in plaats van een werkboek, als project, als werkstuk of presentatiemateriaal of voor een boekbespreking.

Het leukste is om samen met de leerlingen een lapbook te maken. Zo blijven de kinderen geboeid bij het onderwerp.

Op deze site staan veel voorbeelden van lapbooks en technieken d.m.v. YouTube filmpjes. Het volgende filmpje sprak me erg aan.

Op basis van dit filmpje ben ik begonnen aan mijn eigen versie van dit lapbook.

Wil je mijn lapbook namaken? Dat kan!
Klik hier of klik op de afbeelding om het document te downloaden.
https://drive.google.com/file/d/0B9i-gVyDFheZcDlZZThWTmthbmc/view?usp=sharing

Hieronder zal ik uitleggen hoe ik dit lapbook heb gemaakt.
Om een lapbook te maken heb je (officieel) een 'file folder', oftewel een dossiermap nodig. Natuurlijk kun je die ook zelf maken van niet al te dik karton. Zie ook dit filmpje voor uitleg.
Als je de linkerflap van het lapbook opent, zie je vier plaatjes van de verschillende seizoenen. De kinderen kunnen onder de plaatjes schrijven welk seizoen erbij hoort.
In het midden van het lapbook zie je een blaadje met vakjes. Elk vakje staat voor een maand in het jaar. Linksboven zie je een zakje. Hierin zitten 12 kaartjes met de maanden erop.
De kinderen leggen de kaartjes op de juiste maand. Ze kunnen de kaartjes weer opbergen in het zakje.
In het midden heb ik een flap gemaakt die je naar boven open kunt doen.
Hierop zie je een cirkel die je kunt draaien. De verschillende seizoenen komen dan voorbij. Deze zit met een splitpen vast.

Daaronder zie je een rechthoekig papier. Je kunt deze omhoog trekken en alle maanden van het jaar staan daarop geschreven.

Rechts daarvan zie je een lijstje met alle maanden van het jaar. De kinderen vullen de eerste letter van de maand in.
Als je de flap omslaat, zie je een kalender met oranje en groene maanden. Deze verwijzen naar het plaatje daaronder. Hierop wordt uitgelegd welke maanden 30 of 31 dagen hebben.
Aan de binnenkant van de rechterflap staan belangrijke (feest)dagen. 
De kinderen zoeken zelf op op welke datum die dag valt dit jaar.
Daarnaast mogen ze zelf nog twee persoonlijke dagen met de datum toevoegen.
Hierboven en -onder zie je nog een keer een overzicht van het hele lapbook. 

Ik hoop dat ik jullie geïnspireerd heb om ook te gaan 'lapbooken'!

Veel plezier ermee!


Reacties